30. 10. 2012

2012.10.14 Vysoké Tatry - Lomnický štít (Cmiter)

Pro nás platí: Čím horší počasí, tím více nás to láká do hor :-) Jinak si nedovedu vysvětlit naši akci. Večer studujeme na internetu asi 20 předpovědí a všechny se v zásadě shodují. Bude hnusně !!! Říkám Hance, že pokud přesto vyrazíme, muže nás počasí už asi jen příjemně překvapit. Omyl ! Ráno, když míříme na Poprad silně prší :-) Heh a to mělo být údajně minimum srážek, a když tak sněhových.(pokračování)
Horké chvilky na mokré skále :-)
Cmiter a v oblacích vrchol Lomnického štítu
FOTOGALERIE

Dnes máme otočené role. Já budu tentokrát průvodcem. Tento výstup se mi ač na po třetí, už povedl uskutečnit <--ZDE-->. To bylo, ale za dobrých podmínek. Tentokrát to bude určitě o něčem jiném. Navíc mám obavy z hrany Cmitera. Ta muže být přeci jen bez sněhu obtížnější.
 Hanka si zde chce spravit chuť z našeho předešlého neúspěšného pokusu. Tehdy nás vyhnali laviny <--ZDE--> Hlavně si chce okouknout Vidlový hřeben na, který se chystá.
 Začínáme opět fyzicky, ale i psychicky ubíjejícím výstupem po sjezdovce z Tatranské Lomnice. Společnost nám dělá sychravé podzimní počasí - hustá mlha a mrholení. Proč tam v tomhle počasí vůbec lezeme ???
Pod Skalnatým plesem se mlha začíná trhat a na obloze jde vidět chvílemi i náznak slunce. To nám vrací optimismus, že by přeci jen nemuselo být tak zle. Přesto rychle uháníme se trochu usušit do stanice lanovky. Zde kromě obsluhy ještě nikdo není, ale otevřeno už mají. Po krátkém odpočinku vyrážíme do Skalnaté doliny.
Stoupáme levou stranou po bývalém chodníku vedoucím do Lomnického sedla. V místech kde se začne odklánět jej opouštíme. Po nevýrazném chodníčku pokračujeme stále vpřed až jej v suťovisku ztrácíme. Nejspíš jsme neměli tolik klesat dolů. Záhy jej, ale opět protínáme. Po něm až do horního patra Skalnaté doliny. Zde je pár travnatých pasáží, kde se v létě hojně prohánějí svišti. Dnes je tu pusto jen občas slyšíme padající kusy ledu ze skal. Počasí je jako na houpačce. Chvílemi nás hřeje i slunce, aby záhy vše utopí mlha.
Míříme po suťovisko-travnatém podkladu až pod skálu spadající z Lievikova kotola. Zde se oblékame a Hanka konstatuje, že ač máme 30m lano, zde je nám k ničemu. Není kde zakládat jištění. Musíme to tedy zvládnou bez něj. Já ji uklidňuji, že to není nijak obtížné... Na suché skále opravdu není !!! Jenže dnes je vše mokré, všude teče voda a navíc platňovitá skála je pokrytá kluzkým mechem. Vražedná to kombinace.
Snažíme se hledat nejsnazší cestu. Ač to místy vypadá v pohodě, to když pomocí lávek stoupáme vzhůru. Občas se dostáváme do lezení v platňách. Zde už to přestává být sranda. Stále kličkujeme po levé straně dna žlabu. Mě se povede dostat se do pozice kdy "bezpečně" nemohu nahoru ani dolů. Jen tak stojím na mokré skále a čekám až se Hance povede se dostat nade mne. Poté zajištěn pomocí lana se drápu na další terasu. To už máme za sebou určitě ze 3/4 výstupu hrany. Oznamuji Hance, že zde bude natažené lano, které nám usnadní výstup nejprudší horní pasáže. Ač po něm neustále koukáme lano nikde nevidíme... Hanka tedy pokračuje ve výstupu středem kousek od dna žlabu kde teče voda. Já když vidím jaké má zde problémy raději uhýbám více doprava. To se ukáže jako hodně prozíravé. Ač zde také balancuji v mokrých platňách daří se mi dolézt nahoru. Zde nacházím novou skobu a další 2 starší štandy. Jenže lano co zde ještě na jaře bylo nikde !!! Že by ho ukradli cigání jako ty řetězy z Gerlachu dělám si srandu. Za to Hance do smíchu není. Je regulérně seklá v mokrých platňách. Je hodně pode mnou na to aby mi dohodila lano co má v batohu a Já zase kromě pár reep šňůr nic nemam. Zatím co je vážu dohromady a zjišťuji, že mi těch pár metru k ničemu nebude. Ona začíná traverzovat více do levé strany do míst kudy sem se vyškrábal Já. Snažím se ji navigovat kudyma to vypadá nejschůdněji.  Ještě, že má Hanka 7 životu tak to vše dobře dopadlo a za chvíli je u mě.
Následuje přechod Lievikova kotola až pod hranu Cmitera. Opět nás čeká lezení v mokré platňovité skále. Hanka rozlezená z předešlého úseku vylezá skoro kolmou skálu až na lávku. Já uhýbám doprava a zkouším to vysněženým žlabkem. Ten 10 m pod lávkou končí a je celý zledovatělí. Než riskovat sešup dolů nechávám si hodit lano.
 Na lávce, která se táhne nad Cmiterem už leží značné množství zmrzlého sněhu. Obouváme tedy mačky a bereme cepíny. Místy se brodíme až po kolena a vše je zmrzlé. Hlavně, když se noříme do stínu klesá teplota prudce dolu. Pochvalujeme si, že nám to počasí nakonec přálo a my si užíváme první letošní zimní výstup chvílemi i za svitu slunce. Ač vrchol Lomnického štítu se zdá už kousek. Já vím, že to dost klame. Místy nalézáme ještě do zledovatělých platní, ale díky tvrdému sněhu to na mačkách jde poměrně snadno obejít/přejít. Pod Medenou štrbinou se opět noříme do husté mlhy. To už jsme skoro pod vrcholem a vidíme zvědavé turisty co na nás koukají z vrcholku. My zatím bojujeme v mixovém terénu kde je naprosto vše. Skála, tráva, sníh a i led. Hanka si zde dává lezení v ledu zatím co já uhýbám až pod dráty elektrického vedeni. Nahoře už jsme vítanou atrakci pro turisty. Ti nemají skoro žádné výhledy a tak jim čekání v mlze zpestříme naším dolezem na vrchol.
Ani jeden z nás ještě nebyl nikdy uvnitř stanice/restaurace co je na vrcholu. Dnes je pro to nejlepší důvod zajít se zahřát dovnitř. Ač to vevnitř není nijak velké (restaurace) je zde teplo a to je hlavní. Dáme vrcholovou tatranku a mrkneme v TV na tennis :-)
Sestup už je klasikou do Lomnického sedla. Opět s davem fanoušku sledujíc nás z vrcholu sestupujeme po řetězech dolů. Ty jsi všechny nad sněhem a tak není nutné slaňovat. V Lomnickém sedle následuje zklamaní, že nejezdí lanovka a tak po svých musíme až dolů. Následuje už jen nekonečný sestup do Tatranské Lomnice k autu.

Turistická MAPA oblasti
Popis trasy z climber.skialpfest.sk
Obrázek s body zobrazenými v mapě
DATA - grafy z výstupu /nadmořská výška je +/- 100m hodně orientační!!!/
GPX soubor

Předchozí treky na Lomnický štít:
2012.06.24 Vysoké Tatry - Lomnický štít (Cmiter)

2012.06.17 Vysoké Tatry - Lomnický štít (Medene lávky)