12. 4. 2012

2012.04.09 Vysoké Tatry - Huncovský, Kežmarský štít

Nečekané volno v práci a slunečná předpověď. Tohle nešlo promarnit. Ač hned odpoledne začali počasáři slunečnou předpověď sabotovat. V úterý musím do práce a tak nezbývá než se to zkusit zvládnout na otočku. Jsou to nějaké 4 hod cesty tam. Poté 8+ hodinová túra a po ní mě čekájí opět 4 hod cesty domů. Nejisté sněhové podmínky /množství nového sněhu/ a časová tíseň mě nutí hledat nějaký rychle dostupný cíl. Z atraktivních vrcholku toho moc na výběr není a tak duel Lomničák vs Kežmarák vyhrává druhý jmenovaný. Rozhodování určitě usnadnil i email kamaráda Pepy, který chtěl taky někam vyrazit. Rychlá domluva a jde se spát. Budík mám totiž nastaven na 1:00  (pokračování)

Jahňací štít a v pozadí Belanské Tatry
Pohled na exponovaný Vidlový hřeben. Za ním Lomnický a Pyšný štít

FOTOGALERIE

Parkujeme (zdarma) v Tatranské Lomnici na parkovišti u lanovky. Než se vypravíme začíná svítat a tak není třeba ani vytahovat čelovky. Čeká nás asi nejhorší úsek. Nekonečné stoupání po sjezdovce až na Skalnaté pleso. Povrch je naštěstí ideálně vymrznutý a jdeme si  nahoru jako po asfaltce. Nad Štartem pohodička končí a je třeba prudký svah sjezdovky traverzovat. Po tomto nepříjemném úseku se nám už naskytne pohled na Skalnatou dolinu. Po hřebenech se prohání vzdušné víry co víří čerstvě napadlý sníh. Nejspíš nám tam nebude takové horko jako teď při šlapání sjezdovky. Ta je opravdu nekonečná a strašně ubíjející. Za necelé dvě hodiny jsme ale konečně nahoře.
Přivítá nás zde nepříjemný vítr. Ten dokáže pocitově hodně srazit teplotu, která by se měla pohybovat "jen" okolo -15°C. Moc se tedy nezdržujeme a po chodníku stoupáme směr Velká Svišťovka. Po chvílí nás kromě větru dohání i o oblaka mlhy. Rozhodujeme se tedy o co nejrychlejší výstup vzhůru, než bude taky třeba  úplně pozdě. Na Kežmarák půjedeme tedy po hřebenu přes Huncovský štít. Plán byl výstup po hřebenu od Svišťovky. Ten je krásně členitý a ze strany Doliny Zeleného plesa hodně prudký.
Začíná po širokém úbočí Huncovského štítu stoupat vzhůru. Sklon není nijak extrémní a vrchol se zdá doslova na dosah. To je, ale velký omyl !!! Jde o hodně dlouhý výstup, který nám "zpříjemňují" poryvy ledového větru. Mlha občas halí dno Skalnaté doliny. Naštěstí nahoru stále ještě nestoupá. Máme tedy stále šanci na krásné výhledy.
Po nekonečném výstupu konečně docházíme na první vrchol Huncovského štítu. Ten je hodně rozložitý a  jednoduše přecházíme až na druhý SZ vrchol. Otvírají se zde krásné výhledy na Belanské Tatry a naše nálada stoupá.
Sestup do Huncovského sedla přímo po hřebenu je už dost exponovaný a tak se lehce podchází ze strany Huncovské kotliny. Dále pokračujeme po skalnatém hřebenu až do míst, kde začíná strměji stoupat a měnit se v exponovaný hřeben. Zde opět využívám jednoduší variantu. Tento úsek podcházím ze strany Huncovské kotliny a po prudkém svahu stoupáme opět na hřeben. Co nám dělá obavy je závěrečný výstup z Kežmarské priehyby nahoru na vrchol. Rozhodujeme se že na sněhu bude bezpečnější dolézt do Vyšné Kežmarské priehyby. Na vrchol pak pokračovat raději po skalnatém hřebenu. Závěr je po nepříjemné převěji, ale zvládáme to i bez lana. Stejně jako samotný vrcholek na který je nutné překonat jeden nepříjemný žlab.
Štěstí nám přeje protože sotva dolezáme na vrchol přestává foukat a teplota letí strmě vzhůru. Nic nám tedy nebrání užívat si krásného rozhledu a slunečních paprsku.
Sestupujeme stejnou cestou až do Huncovského sedla. Z něj už prudkým žlabem přímo dolu do Skalnaté doliny. V létě jde o hodně nepříjemný rozdrolený žlab, ale teď na sněhu jsme si užili i závěrečný sjezd po zadku. Nevyplňuji se ani obavy z brodění se Skalnatou dolinou. Sníh je sice už dost měkký přesto je ho zde tak po kotníky. To samé nás čeká poté na sjezdovce. Ta je ve spodní pasáží totálně pooraná a plná mokrého sněhu. Bez lyží se v tom jen tak klouzat je legrace. To lyžaři zde očividně dost bojují.
Nebýt asi hodinové kolony před Rožumberokem, kdy policajti počkali až se ucpe i dálnice a pak teprve vypnuli ty zpropadené semafory. Byl jsem doma už i v 20:00

Turistická MAPA oblasti
Popis trasy z sprievodca.ta3.szm
Obrázek s body zobrazenými v mapě