12. 7. 2012

2012.07.09 Vysoké Tatry - Východný Mengusovský štít

Po předchozí túře jsem se rozhodnut, že budu pokračovat v průzkumu Mengusovských štítu. Dalším zajímavým a "turisticky" přístupným vrcholem by měl být Východní štít. Z něj by se navíc mělo dát i lehce sestoupit po bývalé turistické značce co vedla do Mengusovského sedla. Opět se odpoledne očekávají silné bouřky a je tedy důležité si co nejvíc přivstat. (pokračování)

Satan (nejvyšší dvojvrchol tvořící růžky) a Hincovo pleso
Lávka vedoucí do Mengusovského sedla (bývala zelená značka od Hincova plesa)
FOTOGALERIE

O pul páté vyrážím ze Štrbského plesa. Osamocen stoupám Mengusovskou dolinou až k Hincovu plesu. Zde vyruším sviště co si užívají ranního klidu, než jsem vtrhnou davy turistu mířící na Koprovský štít. Pleso obchazím zprava. Záhy narážím i na bývaly chodník co vedl do Mengusovského sedla Teď je toto sedlo přístupné jen z Polské strany. Náznaky chodníky, zbytky zelené značky, ale i občasní mužíci mi dodávají klidu při výstupu. Zato počasí začíná nějak zlobit a mlha přikrývá vrcholky štítu.
Chodník je čím dál výraznější až se dostávám pod skalní stěny. Už před sebou vidím i lávku směřující do sedla. V těchto místech (FOTO) opouštím chodník. Je zde náznak i chodníčku vedoucí do "žlabu" Jestli se vůbec dá mluvit o žlabu... Spíš mi to přijde jako členitá skála tvořená lávkami. Díky tomu je to i lehce lezitelné. Jenže to by dnes všecko nesmělo být potečené vodou. Navíc mám stále obavy zda lezu vůbec správně (mužíky zde nehledejte) Poté co žlabem dolézám nad horní skalní prah, začíná přibývat travnatý terén. Opouštím žlab a po jeho pravé straně se lehce dostávám až nahoru pod závěrečný žlab. Ten míří až nahoru do Východného Mengusovského sedla. Nemá ani až takový sklon, a lehce nim dosahuji sedla. Impozantně z něj ční Hincova veža.
Hřeben k Východnému Mengusovskému štítu je tvořen spoustu vežiček a poměrně ostrým hřebenem. Proto tedy sleduji výrazný chodníček s mužíky, který tyto těžké úseky podchází ze strany Hincova plesa. Po výrazné travnaté plošině viditelné i na této fotce z goat.cz Zde je přitom trasa značena asi přímo hřebenem ? Na konci této široké lávky je žlab, kterým se lehce dostávám nahoru na hřeben. V místech o jeden žlab dál než vychází červená trasa z Mengusovského sedla. Poté už pokračuji jen skalnatým hřebenem, až na vrchol. Jeho dosažením si, ale nejsem úplně jist... Na jednom zubu se nachází ocelová tyč a několik metru opodál na relativně vyšším zubu kam také dolézám po náznaku chodníku je hraničník. Dál mi hřeben už přišel dost náročný a bez nějakého vrcholového bodu.
Vracím se zpět odhodlám setrvat na hřebenu co to jen půjde. Jenže v místech výstupu červené trasy (relativně příkrý a dlouhý žlab) se hřeben mění v pěknou žiletku. Sólo bez jištění určitě nelezitelné.Zanedlouho se žlabu dokonce spojují s tím, kterým jsem lezl nahoru. Pokračuji stále dolu ač stále hledám vpravo lehkou cestu. pro traverz do Mengusovského sedla. Žádnou nenacházím, a tak klesám žlabem stále dolu. Na jeho závěru se nachází dost nepříjemný převislý úsek. Raději se tedy kousek vracím. Levou stranou se poté lehce dostávám dolu pod žlab. Zde nacházím i lávku vedoucí nahoru s mužíkem. Já ale po výrazném chodníku už značeném mužíky traverzuji vpravo do Mengusovského sedla.
Dále se rozhoduji vyrazit na průzkum Prostředního Mengusovského štítu. Po výrazném chodníku směřuji k hřebenu. Ten se záhy mění v pěkně ostré sklaní stěny, Chodník vedoucí pod ně je nejspíš horolezeckou nástupovkou do stěny, případně vede na výstupovou lávku ? Já setrvávám na hřebenu, ale jde to jen po první hraničník. Dále se hřeben mění ve vysoké věže, bez jištění nelezitelné.
Vracím se tedy zpět na do Mengusovského sedla. Po bývalé zelené značce začínám klesat dolu k Hincovu plesu.Chodník je stále dost výrazný stejně jako lávka. Ta je dost sutinová a díky tomu i nebezpečná/nepříjemná. Jsou zde vidět vychozený cestičky okolo. Cestou dolu stavím opět množství mužíku. Do kroku přidávám až z odpoledním deštěm, tedy kroupami. Na-rozdíl od opozdilých turistu teprve směřující na Koprovský štít jsem nad počasím vyzrál. A hromy a déšť doprovázející mě na Štrbské plesu mi už ani nevadí.

Turistická MAPA oblasti
Popis trasy z goat.cz
Obrázek s body zobrazenými v mapě  
DATA - grafy z výstupu /nadmořská výška je +/- 100m hodně orientační!!!/  
Můj GPX soubor

4 komentáře:

  1. Díky za popis. Nechal jsem se inspirovat a včera vystoupil do Mengusovského sedla. Tvůj GPX soubor jsem měl v záloze kvůli bloudění. Bohužel počasí nedovolilo vystoupit na Prostř. Mengusovský štít. Sestup tedy stejnou cestou - v dolní části naprosto luxusně díky Tvým mužíkům (nahoru jsme je našli až kousek pod lávkou). Pár mužíků jsme taky přidali. I bez vrcholu naprosto nádherný zážitek. Jen už plně chápu, proč už do sedla nevede značka. Ta suť je šílená, a za mokra si tam víc než 2-3 lidi najednou neumím představit. Díky za inspiraci!
    Hadaščok

    OdpovědětVymazat
  2. Jsem rád, že se popis trasy hodil a nepsal jsem ho zbytečně.
    Ta lávka je v závěru nepříjemná, ale dá se obejít zprava. Ono by stačila jeden řetěz a bylo by po problémech. Možný důvod, proč byl chodník zrušen je padaní skal. Na té lávce bylo jedno místo, kde to nedávno kus skály přistálo.

    OdpovědětVymazat
  3. Tiež musím pochváliť popis a výborné značenie.
    Inak ten nástup cesty do Východného Mengusovského sedla je veľmi nepríjemný. Mokrá skala a mach. Pre istotu sme použili lano. Zbytok túry je už úplne ľahký. Podlezenie hrebeňa po trávnatej plošine s chodníkom je perfektné. Do Mengusovského sedla sme začali zostupovať rovnakým nevýrazným žľabom, ktorým sme vyšli hore na hrebeň. Vďaka výbornému značeniu mužíkmi v pohode až do Mengusovského sedla. Neodolal som ani Prostrednému Mengusáku. Trvaerz na jeho rampu je tiež dobre značený.

    Chcem Vás povzbudiť v písaní opisov Vašich ciest. Je to výborné, oveľa lepšie ako popis v sprievodcoch. Pred túrou si vždy prečítam a vytlačím Váš popis. Chodím na stránku toomox takmer každý deň.
    Vďaka.
    JM

    OdpovědětVymazat
  4. Díky toho si cením a budu se snažit.

    Pravě se chystám na po delší době slunečný víkend v Tatrách. Pokud se najde/dojede parťák, tak bych chtěl jít Dubkeho lávkou na Středohrot. Jinak mám v záloze Zadný Gerlach a Bradavici. O tu jsem se pokoušel neúspěšně minulý týden: http://youtu.be/xxuJ4fDGbgE Včera jsem teprve koumal, že jsem asi došel, až na Opalovou stěnu. Jenže v mlze nebylo nic vidět a tak jsem to tam otočil zpět.

    OdpovědětVymazat