5. 7. 2012

2012.07.01 Vysoké Tatry - Veľký Mengusovský štít

Brzký budíček po 4 ranní a honem na Štrbské pleso. Zde rozhodně nejsem první. Zaujmou mě dva turisti spící v zastřešeném přízemí parkoviště. Tam bych asi neměl klidně spání (na zemi ve spacáku). Hlavně že zde ještě není výběrčí parkovného (nejspíš až od 6:00) Platit 6 eur rozhodně nehodlám.
Obloha po večerní přeháňce je pěkně vymetena. Jen ta 100% vlhkost v lese dává docela zabrat. Už na jisto mířím po turistické značce směřující do Mengusovské doliny k Popradskému plesu. (pokračování)

Koprovský štít od Hincova plesa
Na konci Velké Mengusovské lávky
FOTOGALERIE

S prvními turisty mířícími pravděpodobně na Rysy pokračuji až k rozcestníku Nad Žabím potokem. Zde odbočuji na značku směřující k Hincovu plesu. Ač je to k nevíře. Po této turistické značce jdu vlastně prvně. Přitom jsem zde šel alespoň 5x, ale vždy v zimních podmínkách. To jsem vždy šel rozhodně jinudy.
Delším stoupáním přes prah doliny a konečně vystupuju do nejvyšího patra k Hincovu plesu. Jsem zde první a mohu si vychutnat ranní klid. Ten záhy narušuje skupinka Poláku halekajíc v Mengusovském sedle.
Prohlížím si skalnatý hřeben Velkého Mengusovského štítu a lehce určuji výraznou lávku, kterou budu záhy stoupat k jeho hřebenu. Lehké obavy ve mě vyvolává nástup na lávku. Ta totiž vypadá, že nezačíná hned dole, ale je třeba se k ní dostat přes skalní prahy.
Začínám zprava obcházet Velké Hlincovo pleso. Proč jsou zde tak výrazné náznaky chodníku se vysvětluje záhy nálezem staré zelené značky. Jde o bývalou trasu vedoucí do Mengusovského sedla. To je teď ze Slovenské strany nepřístupná. Přitom by zdatnějším turistům nabízela hezkou okružní trasu přes Rysy.
Polem velkých balvanů pokračuji okolo plesa. Místy zde nalézám i mužíky. Někde pod Mengusovským sedlem se začínám vzdalovat od břehu plesa. Travnatými ubočím s náznakem chodníčku a občasným mužíkem začínám směřovat k výrazné Velké Mengusovské lávce. Daří se mi stále držet náznaku chodníčku a podcházet skalní srázy. Sklon se zvětšuje a travnatá pole pomalu mizejí. Zato chodník co sleduji už je velmi výrazný. Tedy až do míst k prvnímu skalnatému stupni. Zde chvílí váhám jestli nepokračovat v podcházející linii, ale chodník zdá se takto nepokračuje. Po členitější levé straně vylezám cca 60° skalní stupeň. Nahoře mě čeká opět výrazný chodník a oddychová pasáž až po další skalní stupeň. Ten mě už přivádí na začátek Velké Mengusovské lávky. Ta se táhne až nahoru k hřebenu.
Začátel lávky je mírny, ale čím více se blížím ke konci lávky tím je strmější. Prává strana lávky se záhy mění v hodně kolmé plotny. Ty jsou sice turisticky lezitelné, ale přesto přecházím do levé části lávky. Nalézám opět náznaky chodníku a mužíku co kličkují okolo skalnatých ploten. Přesto jde podle ochmataných skal vidět, že zde každý "leze"/jde jinudy...  Nejde o nijak exponované useky, ale příjemné turistické lezení v široké stupňovité lávce.
Na konci lávky mě čeká mírné zděšení. Hodně kolmě vypadající rozlámaný hřeben a Já netušíc kam dál. Opět místo toho abych koukl do průvodce razím hledat cestu na vlastní pěst :-( Což jak se záhy domnívám se daří. Nalézám mužíka  a opodál dalšího... Jenže šlo nejspíš o cestu traverzujíc hřeben směrem k Čubrině. Pokračuje v dosavadní linii lávky Jde o dost vzdušný traverz dost kolmé stěny. Dokonce se zde podlézá převis. Hlavně přechody žlabu jsou zde dost exponované a donutí mě zvážit cestu dál. Pohled na GPS také říká, že se vzdaluji od správné trasy. Nalézám tedy do poměrně prudké členité stěny. Ta je ochmataná a tak mi dává naději, že jdu přeci jen správně. Pokračuji stále přímo vzhůru. Dokonce nalézám naznak chodníku. Jenže nahoře mě čeká jen neschůdná ostrá žiletka. Vracím se tedy o něco níže a začínám se probojovávat více doprava. Zde narážím na rozlámaný nerázný žlab co se táhl už přímo z konce lávky.
Slézám do něj a  pokračuji ve výstupu nahoru. Pod vrcholem se žlab začíná jakoby rozdvojovat. Pravá větev je ale skoro kolmá. Tou levou se dostávám nahoru, a spatřuji výraznou lávku s převisem a kamenem. Hned se mi mi vybaví TATO  fotka a vím že jsem správně !!!
Mám velký batoh a tak jako tuleň pod plazím převis. Za ním koukám po borhaku, který by měl umožnit slanění pravé větve. Stále nikde nic. Přitom stojím vedle něj a koukám všude okolo :-) Po lávce dojdu až úplně doprava kde mě čeká asi nejprudší pasáž. Je hodně kolmou stěnu. Ta je ale tvořena stupňovitě skalníma bloky s množstvím stupu v max výšce cca 2m. Tudíž za pomocí rukou lehce vylezitelná.
Konečně vrchol raduje se nahoře. Jenže na vrchol to je ještě pár desítek metru. Závěrečná část hřebenu je značně exponovaná. Koukám doprava jak tuto část podejít Vidím o 10m níž lávku. Jenže jak se na ní jen dostat. Naštěstí mě napadá ještě kouknout na levou stranu hřebene. Tam slézám o 2m níž a lehce podcházím závěrečný nepříjemný úsek. Poté už vystupuji na vrchol. Ten je značený hraničníkem nakresleným na skále. Nachází se zde i vrcholová kniha schovaná v plechovém tubusu. Kousek pod vrcholem na jihu je  i náznak bivakovací ohrádky. Kochám se výhledy ale stále přemýšlím jak bude náročný sestup. Proto se moc nezdržuji a vydávám se brzy na cestu zpět.
Kupodivu sestup na lávku s borhakem není tak zlý jak jsem čekal, Dá se to díky členitosti skály zvládnout bez lana. Odvahu mi dodává i Polský turista co si zde taky nalehko vyrazil a nemá nic kromě malého batůžku :-) Dole nalevo nacházím i na skále kus reepky. Chvíli si pohrávám s myšlenkou zkusit slanit dolu jinou cestou. Nejsem, ale žádný horolezec a tak raději nebudu riskovat. Přesto, když už to lano mám sebou tak jej provětrám. Samozřejmě se celé zamotalo. Po 10 minutách, kdy bych byl dávno dole (teď pravou stranou s převisem) se dávám do slaňovaní kolmé levé strany. Žlabem scházím až na začátek Velké Mengusovské lávky. Tam radím skupince 4 českých turistu. Ti se také nechávají zmást mužiky a směřují do traverzu tak jako já ráno. Stavím tedy desítky mužíku. Jejich stavba se mi stává zpestřením celého sestupu. Opravuji a stavím nové. Začátek lávky je ještě trochu náročnější na sestup, ale pak už jde jen o choďák. Zbývají pak ještě ty 2 skalní stupně pod lávkou. Ty je nutné lézt čelem ke skále. Poté už následuje jen stavění a stavění mužíku :-) Myslím, že je to tam momentálně lépe značené než turistický chodník :-)

Turistická MAPA oblasti
Popis trasy z sprievodca.ta3.szm
Obrázek s body zobrazenými v mapě  
Můj GPX soubor (bloudění+ došla na vrcholu baterka) xxx GPX soubor (správný z sprievodca.ta3.szm.com) 

3 komentáře:

  1. ahoj. taky se sem chystám, děkuju za článek, určitě pomůže. zdar na cestách, Marek.

    OdpovědětVymazat
  2. prošel jsem si celý blog. skvělá práce, lepší o Tatrách jsem nemohl najít. spousta cest, kam se teprv chystám s pěkným popisem. zdraví Marek.

    OdpovědětVymazat
  3. To jsem rád. Proto tento blog píšu. Jako pomůcku pro podobné "blázny" Běžný průvodce není moc podrobný a takto si můžete udělat obrázek co vás čeká a co je nutné vzít sebou.
    Co nevidět přidám: Východný Mengusovský štít a Čubrinu

    OdpovědětVymazat