30. 11. 2012

2012.11.15 Vysoké Tatry - Východný Železný, Popradsky Ladový štít

Po delší době osamocen vyrážím do Tater. Počasáři věští krásné inverzní počasí. Jen vzhledem k absenci parťačky o ničem jiném než turistice ani neuvažuji. Problém je jen, že mi už až tolik turistických přístupných vrcholu nezbývá. Na jeden jsem ale opomenul Popradský Ľadový štít. Tento nenápadný vrchol schovaný v závěru Zlomiskové/Batizovské doliny. (pokračování)

Pohled z Popradského Ľadového na Gerlach
Východný Železný štít
FOTOGALERIE

Při studování průvodce, kudy na tento vrchol. Narážím na informaci o stejné výstupové trase i na vedlejší Východný Železný štít. Je tedy záhodno výstup na tyto dva vrcholy zkombinovat.
Nocuji na svém oblíbeném tábořišti v přízemí centrálního parkoviště na Štrbském plesu. Zde přečkávám noc ušetřen ranního mrazík. Vyrážím do chladného rána, ale vymetená modrá obloha dávat tušit krásný den. Nekonečnou cestu na Popradské pleso mi zpříjemňuje MP3jka. Stejně jako dlouhé stoupání Zlomiskovou dolinou. Zde mě z letargie proberou namrznuté kameny. Ony jsou totiž namrznuté jen některé...
Až po Ladové pleso sleduji dost výrazný chodník. Dál už se budu spoléhat na průvodce co mám nafoceného ve foťáku. Ladové pleso se má obcházet levou stranou. Při jeho břehu se opravdu nachází i náznak chodníku Po něm obcházím plesu až po suťovisko z velkých balvanu. Zde nalézám mužíky !!! Ty mě, ale vedou přímo nahoru. Proto je později opouštím a přestupuji více do pravé strany. Zde narážím výrazný chodník vedoucí v trávách mimo suťovisko FOTO. Vystoupám ještě několik stovek metru a už jsem na počátku Železné kotlinky FOTO
Lehce se díky průvodci zorientuji a mířím najisto do Zlomiskovy štrbiny FOTO Ve žlabu do ni leží pěkně tvrdý firn. Po krátkém boji nasazuji raději mačky a beru cepín. Výstup není nijak obtížný a sklon bude maximálně atakovat 50° Zanedlouho jsem nahoře. Zde se konečně dočkám i vytouženého slunce. Skála je suchá a mačky putuji zpět do batohu. Výstup na Východný Železný štít je poměrně platňovitý. Nechci vstupovat do zledovatělé severo-východní strany, a tak se držím raději ostří. Podle toho jak je zde vše olezeno, zde šlo snad víc lidí než na Gerlach :-) FOTO zde už ale raději opouštím ostří a opatrně traverzuji vpravo a poté snadno na hřeben. Ten je místy vzdušný, ale v zásadě nijak obtížný FOTO Ač to na první pohled tak nevypadá dá se lehce projít celým hřebenem až po absolutní vrchol FOTO Dolez na něj je asi nejobtížnějším místem výstupu. Při línii hřebenem ale netřeba jištění lanem. Obtíž je asi cca 3m kolmého místa. Je to v komínku nad plošinkou mezi dvoumi hroty s minimem chytu a stupu. Nahoru se nějak vyškrábat dá.... ale dolu je to o poznání horší. Já se při sestupu asi metr svezu dolu na plošinku. Kromě oděrky ale bez následku. Vracím se stejnou cestou zpět do Zlomiskovy štrbiny. Při výstupu na Východný Železný jsem měl možnost si prohlédnou hřeben na Popradský Ľadový FOTO Až na střední část nevypadá moc obtížně. Zkusím tedy opustit turistickou trasu a lézt přímo hřeben i na něj. Začátek je opravdu jednoduchý, až po travnaté sedlo. Zde bych měl dle průvodce podcházet hřeben z jeho pravé strany. Já setrvám a poměrně snadno překonávám první skalní police FOTO Obtíže, ale nastávají záhy FOTO hřeben se značně přiostřuji. Nechci se pouštět do risku tak před jedním skalním zubem raději sestupuji z hřebene FOTO Nakonec se stejně zamotávám do skal a asi ještě těžším lezením se vracím zpět na hřeben FOTO
Zbytek hřebene už je opět procházkou FOTO Záhy jsem na vrcholku. Zde se nachází pěkné odpočinkové místečko a v tubusu i vrcholová kniha. Navíc pro mne nepoznaný pohled na Gerlach a Končistu. Lovím telefonií signál a provokuji parťačku jaké je dnes nádherné počasí...
Teď už mě čeká jen pohodový sestup a pomalu se už vidím dole. Sestup do Sedla pod Drúkom není těžký... ale spíš "zajímavý" FOTO. Později díky ledu nepříjemný... Zato ze sedla je to málem na slaňovaní. Hnusnej mixovej sešup koníčci pravděpodobně v nějaké hraně FOTO Hlavně když se snažím obejít ledy... Stejně jim neuniknu a opět třískajíc Béčkovým cepínem v ledu lezu opatrně dolu. Čerešničkou je poté už jen traverz žlabu FOTO Poté opět nepříjemným mixem po policích dolu FOTO Jakou úlevou je pro mne, když opět slézám do žlabu spadajícího ze Zlomiskové štrbiny. Poté už je cesta zpět stejná.


Turistická MAPA oblasti
Popis z goat.cz - Východný Železný štít  
Popis z sprievodca.ta3.szm - Popradský Ľadový štít  
Obrázek s body zobrazenými v mapě  
DATA - grafy z výstupu /nadmořská výška je +/- 100m hodně orientační!!!/  
GPX soubor - výstup
GPX soubor - sestup


Žádné komentáře:

Okomentovat