9. 5. 2012

2012.05.06 Rax Alpe - Hans von Haidsteig, Preiner Wand

Volno, špatná předpověď a navíc bez internetu :-( Rozhoduji se zkusit Rakouský Rax. Údajně totiž jde o slunečnou část Alp, kde 300 dnu v roce svítí slunce... Tak třeba to vyjde i tentokrát. Z předchozího treku v Raxu vím, že co se týče turistiky je to zde až moc jednoduché a placaté. Zato se zde nachází několik ferrat. Pár dokonce ve slušné obtížnosti. Ferratový set se mi už nějaký rok válí ve skříni, ale nebyla příležitost jej někde vyzkoušet. Takže to bude premiéra navíc sólo:-) (pokračování)
 
Informační tabule na začátku ferraty
Z rána jsem měl ferratu skoro jen pro sebe. Tady jednoho pouštím před sebe

FOTOGALERIE

Příprava na trek je návštěva kamaráda vytisknutí prvního popisu ferraty co mi google vyplivne :-) Ta je naštěstí tak dokonalá !!! Ač nemám mapu a jak zjišťuji později ani mapový podklad oblasti v GPS. Nikde nebloudím a vím co mě bude čekat. Proto nebudu ani popisovat samotnou trasu ferraty. Její popis najdete zde:

Co se týče cesty do Rakouska nikam nespěchám a tak rozhodně nevolím nejkratší trasu. Z větší zajížďkou přes Makov. Ta se navíc ještě prodraží o naměřenou 70km v obci Kolarovice :-) Ač ty jejich praktiky o zdejším kasírování Čechů znám (měl jsem už tu čest). Nutné dávat zde bacha na policejního Passata, nepředjíždět "pomalé" auta přes plnou a dávat pozor na měření na dlouhé rovince. Že mě ale změří hned na horizontu jsem nečekal :-(  S 15 Eury co mám u sebe se policajt nespokojí a chce stále 30, že to mám levný a taxa je 100eček. Se zadržením řidičáku a jeho vrácením po úhradě do 15 dnů se zase nemohu spokojit já :-) Nechávám mu tedy i občanku a bez papíru uhání do Bytče podojit bankomat. Dávám mu 20cku, že zbytek mi nasypu pěkně v drobakách :-) Než k tomu dojde podává mi dva bločky po 10 a Já nakonec spokojen odcházím. :-)
Dále cesta po Slovenské D1 rychle ubíhá a zanedlouho najíždím na Rakouskou dálnici, kterou na prvním sjezdu opouštím. Budu šetřiti a zbytek nějak dojedu po okreskách. Což by s GPS asi nebyl až takový problém. Jenže já mám jen turistickou GPS v mobilu - bez navigace a navíc v detailu, že tam mám akorát tak hlavní silnice. S nočním blouděním v každém městě a větší vesnici mi cesta do Raxu zabrala nějakých 9 hodin !!! :-) Přespávám v autě na parkovišti u lanovky Raxseilbahn. Ráno po 6té vyrážím hledat nějakou turistickou mapu abych vůbec věděl kde, že je výchozí bod mé trasy :-)
Auto nechávám zdarma na poměrně velkém "parkovišti" u Griesleitenhofu. Závěr je po vyštěrkované cestě a nebýt zde několik zaparkovaných aut. Asi bych měl strach, že někomu parkuji na pozemku. Už pěšky míjím závoru a po slušně značeném chodníku poměrně strmě stoupám vzhůru. Nějakých 10 minut před nástupem nabírám vodu. Cesta z parkoviště až na nástup mi trvala asi jen nějakých 70 minut. Je to rozhodně místy dost do kopce a není to žádná vycházka.
Samotnou ferratu nelze minout i když já se dal hned ohledávat skály u první tabulky co jsem spatřil. Nějaký pomník/stará cesta ?  FOTO Stačilo pokračovat dál a po 5 minutách je hned u turistického chodníku nepřehlédnutelná tabulka. Začátek je spíš jen tak na osahání "hromosvodu" Já si alespoň zkouším jak se cvakají karabiny :-) Poté se nezajištěnou části dochází až po žebřík. Ten je hodně vzdušný a celý se kymácí :-) Nahoře následuji těžší traverzy po skále. Často zde chybí ocelové "stupačky" / kramle a je třeba si najít místo/výčnělek na skále. Pohled dolu je dost impozantní. Ještě, že to ocelové lano dávat pocit bezpečí a je se čeho držet (za co viset :-) Nejtěžším místem je rozhodně uzounký komín v kotli pod Černou madonou. Hlavně pokud mátě větší batoh je velký boj :-) Je zde nutné se vytáhnout rukami. Moc příhodným stupu zde není a vše je strašlivě ohoblované (uhlazené) za mokra to zde bude dobrý boj. Tento úsek ale má jen ze 2-3 metry !!! Dále už je to zase jen "obyčejná" ferrata.
Od černé madony už následuje choďák. Ten není ze začátku ani jištěný a natvrdo se jde podle postříkaných skal modrým sprejem :-) To by v ČR/SK ochranáři asi nerozdýchali... Následuje jištěný úsek až skoro na vrchol Preiner Wand. 
Od černé madony se dá také pokračovat/slanit na nejtěžší ferratu v Raxu Königschusswandsteig (D-E) Ta mi teď bude ležet v hlavě... ale tu už raději s nějakým parťákem.
Sestup volím asi nejhorší variantou a to suťoviskem přímo pod západníma stěnnou Preiner Wandu. Nemít hůlky tak je to asi pořádny boj. Místy dokonce sjíždím v suti jako bych se vozil ve sněhu:-) Zanedlouho míjím už nástup Hans von Haidsteigu, kde už je pěkně rušno ne jak z rána.
Cesta  z Rakouska domu je ještě horší. Ač se nekoná bloudění, protože sleduji hlavní silnici S17. Ta vede často přes zástavbu, křižovatky, obchodní centra.... a dovede mě až do Vídně. Jejíž průjezd mi zabere určitě dobré 2 hodinky. To si přes jeden most pomáhám po dálnici. Jinak bych ho musel snad přeplavat. Vyhlídková jízda centrem Vídně stylem jedna ulice rovně, další doleva :-) K tomu Tisíc světelných křižovatek. Když se konečně vymotám z centra a po další hodině i z okrajových míst tak mě čeká zjištění, že Rakušáni přestavěli část S7 na placenou A5. Několikrát se po ní svezu, ale pak raději uhýbám a složitě přes vzdálené vesnice objíždím zpoplatněný úsek. Navíc v celém Rakousku se skoro nedá najít LPG čerpačka. Tak v Mikulově jako všichni Češi a Polácí hned míříme tankovat. U benzinových stojanu prázdno a před LPG fronta :-)) Když vidím tu cenu 19.30 (Shell) jedu dál. Na Benzině opodál už mají LPG za 18kč.

Popis ferraty 
Obrázek s body zobrazenými v mapě  
DATA - grafy z výstupu /nadmořská výška je +/- 100m hodně orientační!!!/
GPX soubor

Předchozí treky Rax Alpe:
2011.07.07 Raxalpe - Heukuppe, Preiner Wand
 

Žádné komentáře:

Okomentovat