29. 4. 2012

2012.04.29 Vysoké Tatry - Čierný štít

Po včerejším dobrodružství s lavinami si tentokrát volíme nějaký bezpečnější cíl. Vydáme se na Brnčálku a tam dle podmínek se teprve uvidí co dál. Já už mám velkou část zdejších vrcholu prochozených. Jen v "zimních" podmínkách to bude asi úplně něco jiného. Nejvíc mě, ale zajímá obhlídka Německého žebříku a Medených lávek. Ty mi už delší dobu nedávají spát. Jakmile budou příhodné podmínky, rád bych se přes ně vydal na Lomnický štít (pokračování)

Vrcholové focení. Čierné sedlo a Kolový štít
Lomnický štít, Pyšné štíty, Baranie sedlo
FOTOGALERIE

Až někdy po osmé ranní vyrážíme z Biele vody. Na parkovišti už aktivně číhá výběrčí co by nás rád obral o 5,5 eura. My ale nechaly auto kousek před ním na odpočívadle :-) Cesta až k Šalviovému pramenu je úplně suchá. Později se začíná vyskytovat uježděný sníh a led. Až v místech pod Velkou Svišťovkou je stále zavalena sněhem tak, že tam ani zásobovací auto z chaty neprojede.
Na chatu dorážíme po necelých dvou hodinách. Z dálky už vidíme jak Velkou zmrzlou dolinou stoupají zástupy skialpinistu mířící do Baranie sedla. Rozhodujeme se, že půjdeme na Čierný štít z Čierného sedla.

Po značně vyšlapaném chodníku tedy obcházíme z větší části ještě stále zamrznuté Zelené pleso. Stoupáme vzhůru k vodopádům. Zde opouštíme vyšlapaný chodník a po skalním žebru jištěném řetězy se dostáváme nahoru na začátek Velké Zmrzlé doliny.Jsou zde i nějaké stopy co stejně jako my pokračují k přechodu do Malé Zmrzle. Ten je jištěn řetězy. Ty na za začátku jsou stále pod sněhem. Začátek je trochu napínavý a ke slovu přichází mačky a cepín.
V Malé Zmrzle dolině stopy pokračuji k Jestrabie veži. Zanedlouho spatříme i dva horolezce co ji lezou. Nezbývá nám tedy než si razit vlastní stopu. Sněhu je zde stále k 50cm. Stoupáme dolinou nahoru až do posledního patra doliny. Zde si dáváme pauzu a poradu co dál. Původní plán s výstupem do Čierneho sedla a poté po hřebenem na Čierný štít se nám přestává líbit. Hřeben je tvořen několika vy-ráznými věžičkami.  Ty jsou dost olepené sněhem. Mohlo by to být na dost dlouho. Jít to celé na laně. Volíme tedy bezpečnější variantu a přejdeme raději na Čiernou terasu.
V mokrém sněhu volíme cestu nejmenšího odporu  (žlutá trasa) Překvapivě jde taky o docela strmý výšlap nahoru. Ještě, že zde sníh docela drží. Nahoře už je to jen dlouhé stoupání. To hlavně znepříjemňuje množství mokrého sněhu. Občas se boříme i dost nad kolena. Je to opravdový zimní boj.. :-)
Když se konečně dostaneme pod první lávku a sněhu ubude. Bojujeme zase s namrzlou skálou. Dolu to bezpečně jinak než na laně nepůjde. No alespoň ho neneseme zbytečně. Sledujeme druhou lávku a po ní ze strany Velké Zmrzlé doliny vylézáme na vrchol. Ten je dost exponovaný a chce to jistý krok. Po kamenných plotnách opatrně docházíme až na vrchol. Zde je vybudované místo pro bivak a dá se zde odpočinout. Děláme vrcholové foto a užíváme si krásného počasí a rozhledu.
Sestup zkoušíme druhou stranou od Malé zmrzlé doliny. Tato strana je tvořena nespočten malých lávek. Tyto severní lávky jsou momentálně ale pod sněhem a ledem. Nezbývá než buď se vrátit zpět nahoru a nebo slanit na horní lávku co vidíme pod sebou. Vyhrává druhá možnost. Děláme slaňák a lehce se dostáváme na horní lávku. Na té nacházíme další slaňák pomocí kterého se dostáváme na spodní lávku. Z té už lehce scházíme (sjíždíme po zadku) na Čiernou terasu. Sestupujeme přímo do Velké Zmrzlé doliny (modrá trasa) Začátek je poměrně prudký, ale po členité skále. Poté už je to na sněhu zábava. Já po včerejším "bobování" opět neodolávám a sjíždím až skoro k Zelenému plesu.

Turistická MAPA oblasti
Popis trasy z goat.cz
Obrázek s body zobrazenými v mapě
GPX soubor (dolů to nějak moc lítalo - odmazano :-()