14. 7. 2011

2011.07.09 Vysoké Tatry - Jahňací štít

Jak jinak než akce na poslední chvíli. Vyrážím až v pátek něco před půlnoci. Na místo dojíždím až okolo 3:00. Rychle mířím na můj oblíbeny flek na spaní ZDE Ráno vstávám tedy dost pozdě až po 9:00 a tak si svůj hlavní cíl Kežmarovský štít nechávám na neděli. Parkuji zdarma u silnice kousek od placeného parkovišti Biele vody. Je zde velké množství aut. Asi už nebudu mít Tatry jen pro sebe jako ještě nedávno (pokračování)

Jahňaci štít
Belianské Tatry a Hlupý

FOTOGALERIE


Stoupám okolo potoku vzhůru stále po modré. Není času nazbyt a tak jen tak míjím Velké Biele pl a dávám se společně s turisty na výstup do Zadného Kopského sedla. Tam opouštím značený chodník a svižným krokem spěchám po hřebenu k Jahňacímu hrbu. Zde asi hrozí největší nebezpečí na konflikt ze stráži TANAPu. Kousek od Jahňaciho hrbu mě dostihuje mlha co vše během chvíle zahalí.
Dávám si pauzu a doufám v zlepšení. To sice přichází, ale není to žádná sláva. Co chvíli se z Doliny Bielych plies přiženoud další oblaka mlhy co vše opět skryjí. Mám lehké obavy ohledně orientace při výstupu po hřebenu.
Sleduji výrazný chodník, co traverzuje pod hřebenem a ten se mi čím dál vzdaluje. Tím jsem se posledně vracel a tak vím, že jdu určitě špatně. Při pohledu vzhůru mám ale obavy z překonávání jednotlivých žlabu, kdybych byl na hřebenu. Tak si říkám, za dalším žlabem se dám nahoru…. Jenže vidím další žlab tak až za tím…
1/3 této krásné hřebenovky tedy promarním dole :-( Když konečně vystupuji na hřeben vidím, že obavy byli naprosto liché. Hřeben není nijak extra exponovaný a vlastně se i poměrně mírně svažuje do doliny Bielych plies. Není se čeho bát ! Ač je mlha co kazí tento zážitek nacházím i „mužíky“ a ty mi přidávají klid, že jdu správně. 2/3 výstupu je poměrně jednoduchá turistika s chůzí po kamenech. Čím více se blížím vrcholku tak se kameny mění v balvany a kusy skal. Zde se obtížnost lehce zvedá. Jejich překonávání se stává obtížnějším, ale ve spojení s mírnými srazy okolo nejsou obavy na místě. V těchto partiích už nenalézám mužiky, ale není tu kde zabloudit. Stačí se držet vrcholku hřebene. Případně se těžší úseky dají podcházet ze stran. To už vidím turisty stojící na vrcholku, co zde přišli po žluté turistické značce. Ač není moc ideální počasí je jich to značné množství. Závěrečné metry k vrcholku už jsou jen oddychové v poměrně rovné pasáži.
Po odpočinku a několika fotkách sestupuji dolu. Nechce se mi s turisty klesat po chodníku, co podchází hřeben a zkouším zůstat na hřebenu a vynahradit si ztracený začátek výstupu :-) Překvapivě je hřeben poměrně schůdný a daří se mi na něm setrvat, až do doby kdy se chodník opět přiblíží k hřebenu. Dále už se hřeben mění v hodně ostré trčící skály a stálo by moc úsilí je zdolávat.
V Kolovém sedle se mi podaří minout odbočku na sestupovou ferratu a výrazných chodníkem pokračuji dále pod Kolový štít. Buď je na něj výstup hodně oblíben, nebo zde často turisté zabloudí. Jeho vrcholek je z částí přikryt mlhou a obloha nad mou hlavou taky nevěstí nic dobrého.
Rozhodnu se raději dát si jako bonus Jestrabiu vezu okolo které zanedlouho půjdu po turistickém chodníku. Pohrávám si s myšlenkou sestoupit přímo dotud dolu Červené dolinky. Nevypadá to až tak prudce, ale mám obavy z dolního zlomu a nejsem si jistý, jestli by bylo za co upevnit lano. Tak se tedy otáčím a vracím se do Kolového sedla. Cestou míjím skupinku Polských turistu. Upozorňuji je, že sešli ze značky. Děkují a vracejí se se mnou do Kolového sedla (priechod). Proto je zde asi tak výrazný chodník :-)
Dole v Červené dolince nacházím ještě i zbytky sněhu. Co mě nepotěší je, že začíná pěkně hřmít. Hrom se rozléhá dolinou a budí tím mnohem větší respekt. Plán na zdolání Jastrabie veže tedy padá a nechá si ji na příště. Zklamaní mi vynahradí alespoň stádo kamzíku co jsou asi tak přežraní, že tak ochotně pózují. Cesta k autu už je společně s davy lidi co se vracejí z chaty Při Zelenom plesu.

Turistická MAPA oblasti
Popis trasy z sprievodca.ta3.szm.com
Chtěl jsem konečně report doplnit GPX trasou výstupu, ale došlo k technickým komplikacím. Povedlo se mi rozdrbat čas ukládání (zde ještě slušných 160s) Na Kežmaráku jsem to úplně dorazil a nemám z něj žádný zaznam. Příště snad tedy už s 60sec GPX souborem celého výstupu. Graf jde improtovat třeba i na Cykloatlasu  ukáza ZDE

Žádné komentáře:

Okomentovat