30. 11. 2012

2012.11.25 Vysoké Tatry - Satan. Predná Bašta

Po předchozím treku, kdy jen díky velké dávce štěstí vše dopadlo dobře. Nenecháváme tentokrát nic náhodě a důkladně studujeme trasu. Cílem se i díky poměrně krátkému nástupu stává Satan. Nepůjdeme běžnou výstupovkou, ale zkusíme výstup východní stranou. Zde se nachází nespočet lezeckých cest, ale i lehké dvojkové cesty. V plánu je i obhlídka Červeného žlabu. Ten se chodívá (i lyžuje) přes zimu, kdy je dostatek sněhu. Je také rozhodně v našem plánu do budoucna. (pokračování)

V zimních podmínkách
Vrcholové rozhledy - Hincovo pleso, Mengusáky

FOTOGALERIE

Pro výstup si vybíráme trasu č.181 FOTO popis FOTO. Trasa je poměrně jednoduše určitelná. Nepřehlédnutelný Červený žlab FOTO, kterým obejdeme obtížnou Satanovu galerii je viditelný už zdálky. Jen nás od něj dělí neprostupný pás kleče. Proto v nástupu musíme setrvat až do konce Mengusovské doliny. Zde opouštíme turistický chodník a náznakem chodníčku klesáme dolu k Satanovu potoku. Přes velké kameny poskytujíc možnost bivaku začínáme stoupat až pod Satanovu galerii. Tu míjíme a pokračujeme až do Červeného žlabu. Jeho úvod je poměrně mírný a široký FOTO. Později začíná nabírat sklon, ale to jej už opouštíme. Stoupáme do pravé hrany žlabu FOTO. Je zde už potřeba používat i ruce, ale lano zůstává v batohu. Nahoře nalézáme slaňák tudíž dolu je to asi na lano FOTO.
Poté přes travnaté žebro začínáme přestupovat do rokliny. Zde je obtížnější jen přestup žlabu spadajícího do Satanovi galerie. Je poměrně rozsypaný a je třeba dávat pozor FOTO.
Stojíme na začátku široké a travnaté rokle FOTO. Její sklon ač se to nezdá je určitě místy k 50° Proto raději už zde nasazujeme mačky. Později stejně přichází sněhové pole. Držíme se stále v levé části rokle a stoupáme vzhůru FOTO.Z čeho máme obavy je ledový prah, který byl už viditelný zdola. Na první pohled budí respekt. Hlavně když Já mám jen jeden turistický cepín FOTO. Jak se ukáže dá se prah docela lehce vylézt levou stranou VIDEO. Poté už jen stoupáme v 50° svahu FOTO.
Necháváme se zlákat žlabem uhýbajícím vpravo FOTO na žebro a opouštíme tak původně plánovanou trasu. Dolez na vrchol je poté už snadný FOTO. Celkově jsem překvapen jak to bylo jednoduché a že jsme nemuseli ani vytahovat lano a jistit se. Po delší pauzičce na vrcholu, kdy si užíváme nádherného inverzního počasí.Je čas vyrazit zpět.
Volíme trasu přímo hřebenem přes Prednou Baštu FOTO. Já znám jen turistickou verzi, kdy se jde pravou stranou kousek pod hřebenem. Jak se ukáže není žádný důvod si nevychutnat chůzi přímo po hřebenu. Jediné těžší/exponovanější místo je dlouhé jen několik desítek metru FOTO Jinak jde o poměrně jednoduchou a krásnou "procházku". Dle ohmatané skály i hojně navštěvovanou. Lehce sestupujme až do Sedla nad Širokým žlabem. To už se začíná počasí lehce kazit a tak po krátké pauze se rozhodujeme už dále nepokračovat na Malou Baštu. Důvod je hlavně ten, že by jsme byli poté nuceni se vracet. Z Malé Bašty ani z vrcholu Patrie totiž nelze v "letních" podmínkách sestoupit. V přímé cestě na rozcestník Pod Triganom stojí pás neprostupné kleče.
Sestupujeme tedy ze Sedla nad Širokým žlabem přímo dolu k hraně vodopádu Skok. Nejde o nijak příjemný sestup. Je poměrně dlouhý a buď hrozí uklouznutí na trávě a nebo se brodíme (sjíždíme) v suti. Běžně se sestupuje na hranu Skoku. My to zkoušíme vzít až pod ní. Jak se ukáže není to nijak velký problém. Poté už jen lehce po turistickém chodníku až k autu na Štrbské pleso.

Turistická MAPA oblasti
Popis trasy z sprievodca.ta3.szm (Není uvedeno! Popis a nákres viz. začátek textu)
Obrázek s body zobrazenými v mapě