31. 10. 2012

2012.10.23 Vysoké Tatry - Gerlachovský štít (Velickou)

Prvně co se mohu parťačce trochu odvděčit a pomoct ji s jejím nelehkým úkolem. Má vést známé na Gerlach. Což by nebyl problém, kdyby jich nebyl trošku hodně. Jsem určen za hledače trasy Velickou.
Ráno čekáme v Poliance na domluvené auto v 9 lidech :-) Kupodivu se všichni vlezeme a za 5eur/osobu jsme za čtvrt hodinu u Slezanu. Je to pro mne velký nezvyk se takto snadno dostávat pod nástup :-)
(pokračování)

Pohled zpět z štrbiny pod Kotlovým na Čertovu vežu
Sveto baví osazenstvo Gerlachu

FOTOGALERIE

Od Slezanu po turistické značce stoupáme pod Večným daštěm až nahoru. Zde opouštíme chodník FOTO 1 V náznaku chodníku začínáme stoupat pod Květnicu. Kousek pod její stěnou se uhne vpravo a dojde se na začátek Velického žlabu. Oblékáme se a Já se odpojuji od skupiny s úmyslem prozkoumat vrcholové partie (Květnici/Kotlový)
Hned začátek žlabu je tvořen kolmým prahem (Velickou próbou) K jeho zdolání slouží kramle, které se nacházejí vpravo ve stěně žlabu."Šikmým" traverzem mě dovedou až na pravou hranu Velického žlabu. Ten není nijak exponovaný a nabízí spousta cest nahorů (sklon tak 30-40°). Jsou zde místy náznaky chodníku. V serpentinách nabírám výšku. Až závěrečná partie Velického žlabu dostává větší sklon (cca 50° víc určitě ne) a mění se ve skalnatý podklad (poměrně kompaktní) Stále se držím pravé hrany a do žlabu nesestupuji !!! Pod "vrcholem" jen přejít do žlabu a jsem v Sedielku nad Kotlom FOTO 2.
Zde nečeká pohled na Gerlach !!! Jsem teprve tak v 1/3 cesty !!! Následuje traverz Gerlachovského kotla FOTO 4 Zde se jen traverzuje aniž by se stoupalo až v závěru je serpentinový výstup později až skoro plytkým žlábek do Štrbiny pod Kotlovým FOTO 3

---
Já si zpříjemním čekání na zbytek party výlezem na Čertovu vežu v domnění, že jde o Kotlový štít :-))))) Tento omyl si uvědomím až na vrcholu. Ještě, že sebou mám lano. Samotný výstup byl docela náročný a v pokračování hřebene ke Kotlovému mi v cestě stojí jedno hlubší sedélko. Jako naschvál tak místo kde bych si vystačil i s 10m reepky. Jeden blbý kolmý skalní zub.... FOTO Vzhledem k nálezu smyce, ale slaňování asi není od věci. Jenže problémem se ukazuje nalézt vhodný hrot. Jeden, ale hodně plytký by byl skoro na ideálním místě FOTO. Jenže to značí nezatěžovat jej vodorovně. Což se ukazuje jako problém. Jak se posadit do lana na hraně, když je hrot kousek nad hranou. Opatrně tedy slezám hranu, že se do lana pustím až pod ním. Super je, že hrana je až převislá a není se kde postavit. Tak tam visím držíc se jednou rukou hrany a druhou lana. Koukajíc, že lano v reversu držím hezky nahoru = nejištěno. Daří se mi dostat lano z reversa dolu a pouštím se do lana. Můj super slaňák na plytkém hrotu si povyskočí a já v důsledku dynamiky lana letím o metr níž, kde se zastavuji. Uf co tu zase nacvičuji houpajíc se v laně nad žlabem... Na další dobrodružství nemám už chuť. Příděl štěstí pro dnešek vyčerpám a slaňuji až kam dosáhne lano. Poté už jen pár sklaních lávek a docházím na trasu traverzu Gerlachovského kotla. Zde zrovna prochází zbytek moji skupiny.

Ze Štrbiny pod Kotlovým je to na Kotlový štít už jen kousek nahoru a poté dolez po hřebenu. Přesto po předchozím zážitku na to kašlu a tento vrchol bude muset počkat na příště. Ze Štrbiny prvně také uvidíme Gerlach a Batizovský žlab FOTO 5. Poměrně prudším sestupem v žlábku s volnými kameny sestupujeme. Hanka si své družstvo proto raději navazuje na lano FOTO 6. Klesá se opravdu hodně dolů !!! FOTO 7 a FOTO 8. Pohled na celý sestup z Štrbiny pod Kotlovým FOTO 9.

//Fotka je určitě správná - teď v sobotu jsem to znova okukoval, když jsme tudy sestupovali z Krčmáraku FOTO 10 (v zimě pohled dolu do Batizky) a FOTO 11 pohled z Batizky nahoru do Štrbiny pod Kotlovým//

Sestup Batizovkou jsem podrobněji popisoval <ZDE> (poslední dva odstavce) My zde v úzkém žlabu míjíme desítky dalších turistu a klientu s vůdci. Na Vrcholu je permanentně našlapáno, ale nějak se tam ještě vlezem. To další davy lidí proudí zajímavější cestou od Tetmajerova sedla. Když tu uvidím někoho z hůlkou v batohu. Je mi hned jasné kdo to je Svetozár Lacko. Tatranská legenda a instruktor co vede své klienty na vrchol. Na rozdíl od většiny nepříjemných vůdců co dělají svou práci jen pro kšeft. Začne bavit osazenstvo Gerlachu. Škoda, že mi došla baterka :-((((((((( <<<VIDEO>>>

Sestup Batizovkou je už zřejmý a v davu lidí pod námi je jen potřeba dávat pozor na shazování kamenu. Hanka se ještě zapotí při jištění své malé skupinky v Batizovské póbě a hlavně pod ní, kde už není jištění  (jen borháky) Na suché skále to jde, ale poměrně snadno. Následuje řetězový úsek a jsme dole. Poté už jen dlouhý sestup Batizovskou dolinou a ještě delší k asfaltce od Slezanu. Tam se na nás usměje štěstí a potkáváme opět auto (Land Rover) ze Slezenau  !!! Veze už 3 pasažéry ale přesto se tam nesáčkujeme - ve 12ti + řidič!!! Hanka a ještě jeden jdou už ale na střechu :-) Dolu si řidič řekl jen o pětku

Turistická MAPA oblasti
Popis trasy z sprievodca.ta3.szm
Obrázek s body zobrazenými v mapě