18. 10. 2012

2012.10.05 Dachstein - Anna a Johann klettersteig

Od kamarádky Hanky se nechávám zlákat na ferraty do Alp. Sám bych se asi tak daleko nevypravil. Ať už pro stav mého vozidla tak pro jazykovou barieru. Ta je díky mé chabé znalosti angličtiny pěkně vysoká :-)
Hanka s tímto problém nemá a navíc má za sebou spoustu treku a nejen po Alpských vrcholem. Obavu tedy můžeme mít jen z mého vozidla, které čeká pěkná porce km. //Celkem najeto 1751km za cca 3200kč vč dálniční známky. Velká část jízdy na N95 a tankování u dálnice :-(// (pokračování)

Úvodní mírné pasáže na Anna klettersteig
Začátek kolmé stěny na Johann klettersteig
FOTOGALERIE

Vše začíná plánováním trasy. Cílem je parkoviště u lanovky nad obci Ramsau am Dachstein. Pul dne sedím v mapách a snažím se zorientovat kam, že to vůbec jedeme. Jak se tam dostat. Přes jaké města pojedeme. Kde jsou placené tunely. No a také, kde cestou natankovat LPG což je obrovský problém v Rakousku.
Hanku budu vvyzvedávat za Martinem a tak pojedeme na Bratislavu. Máme před sebou tedy dvě alternativy. Severní cestu po A1 směr Linz (tu mi všichni doporučují) nebo jižní alternativu na Semmering (zde mě někteří straší placenými tunely) Jak se ukáže oba tunely leží mimo mou trasu. První leží pod St. Michael na Graz My  se připojíme až nad ním z S6 na A9. Před druhým budeme opouštět A9 a sjíždět na Liezen. PLACENÉ ÚSEKY V RAKOUSKU
Já vyjíždím okolo 16 hod s skoro 2 hodinovým zpožděním :-) No jak jinak.. Před sebou mám nějakých 8 jízdy tak se na takové drobné nehraje :-))) Nabírám Hanku a někdy okolo 20:00 teprve začínáme mířit na jih. Po pěkné slovenské D1 se jede fajn dokud nevjedeme do řádné bouřky a navíc v místech kde je dálnice přemalování na 3 proudovku. Ještě že už není provoz a tak mé šněrovaní pruhu není problém. V Blavě cucnem plynu za NEhezkých 19.60  a na druhý pokus kupujeme 10 denní Rakouskou dálniční známku (8 eur)
Cesta po nočním Rakousku rychle ubíhá. Hanka si pěkně usíná a Já bojuji s únavou. Na jihu střídá jeden tunel druhý a dálnice je místy i dost do kopce. Až jsem smířen, že to asi nezvládnu odřídit je tu konečně sjezd z dálnice do Liezenu. Zde se nachází i CNG a LPG čerpačka za/při stanici BP přímo na hlavním tahu. Tankování nechávám na později ač jak se ukáže, kopce zvedli spotřebu. Zanedlouho musím tedy fičet na drahý benzín. Od Liezenu se jede po 320 okolo (přes) spousty vesniček. Jde, ale o hlavní tah (nejčastěji omezení jen na 80km/h) a tak se tomu dá šlapat. Je zde ale spousta fotoradaru !!! Poté co jsem odfocen už si je hlídám a poctivě před němi přibrzďuji. Seznam radaru do GPS ke stažení ZDE (hodí se i na obchvatu Vídně S1 !!! )
Trochu tápeme v Ramsau při hledání vysokohorské placené silnice. Záhy ji, ale nacházíme a po 3:00 nerušeně projíždíme nahoru. Platí se jen při průjezdu dolu a to jen 8:00-19:00. Mimo tu dobu lehce odfičíte zadarmo :-) INFO
6km kopec prověří chlazení auta a s nějakýma 110°C jsme konečně nahoře :-) Na parkovišti probudíme další Čechy spící okolo aut a jdeme taky na chvíli zalehnout. Jestli naspíme 2 hodiny tak je to hodně a už nás budí ranní slunce, hučící vařiče okolních nocležníku a davy běžkařů co se chystají nahoru na ledovec.
Dost zničený po noční cestě se nalívám kavou a doufám, že mi to alespoň trochu pomůže.
Stoupáme nahoru k chatě Daschsteinsudwandhutte (dá se zde nabrat voda co teče do korýtka před chatou)  v patách skupinky Čechu co spali vedle nás. Je zde příjemný chodník a Já těžce vydýchávám nadmořskou výšku :-))) Od chaty už vede jen chodníček co prudce klesá dolů. Nastoupané metry tak záhy mizí. Značení není bůhví co. Hlavně když narážíme na rozcestník Anna a jiný chodník Johan. Přesto vedou skoro souběžně ?? Nebo prostě jen ho v suťovsiku ztrácíme. Pokračujeme tedy ve stopách skupinky Čechu. Až oni nám pod nástupem na Annu řeknou, že se tudy dostaneme i na Johana (Anna končí pod ním). Joooo hold naše kvalitní příprava před cestou, ani nevíme kam jdeme :-)
 Anna klettersteig začíná pěkně z ostra stoupáním vzhůru. Nic obtížného to ale není. Krásná ferrata, kdy si užívám každý metr a těším se co mě čeká dál. Překonává se zde několik stěnek, ale žádný komplikovanější úsek se zde nenachází. Úžasné je jak údolí pomalu mizí pod námi a jsme čím dál výš... Přesto stačí pohled nahoru k Dachsteinu a hned vím, že jsem stále skoro dole.
Pomalu a jistě mě docházejí síly stejně jako přibývají mozoly. Nj začátečník bez rukavic :-) Ferrata je poměrně dlouhá, alespoň proti těm srandám co jsem lezl zatím v Raxu. Jen s úsměvem na ně teď vzpomínám a vědíc, že tam už nikdy nepojedu. Až teprve tohle je opravdová ferrata !!!  Konečně je tu konec Anna klettersteigu. Dolezám na pěkný vrcholek Mitterstein 2097 m n. m Zde dáváme krátkou pauzu zatím co Hance pózuje kafka :-) Při pohledu co mám před sebou začínám mít obavy... Přeci jen nedostatek spánku a celkově má chabá fyzička se začínají projevovat. Navíc to těžší máme teprve před sebou...
Johann klettersteig už nejištěný nástup svědčí, že to nebude nic pro začátečníky. Vylezáme po prvních řetězech a dostáváme se do klíčového místa. Pod převislou skálu s poměrně kolmou stěnu. Úsměv mi zamrzá a začínám mít obavy... Tento úsek je třeba překonat silou ruk. Ač se na to hezky kouká jak to zkušeným ferratistum a jde samo. Já zde bojuji už s nástupem pod přepis. Visíc zde na expresce se dávám trochu dokupy. Ač tomu sám nevěřím s vypětím posledních sil se škrábu nahoru. Zde se opět věším na expresku a s tepovkou 200 se dávám dokupy.
Následuje nakloněná stěnka. To už hodně zaostávám i za Hankou co na mě musí neustále čekat. Co hůř vrchol stále k nedohlednu. Před námi se rýsuje jen obrovská kolmá stěna. No to snad není pravda ono to vede přímo po ní nahoru !!! Hanka o mě začíná mít obavy jak vidí můj zděšený výraz. Pomalu začínám stoupat stěnou. Ano je to užasný pocit lézt kolmou stěnou, ale vzhledem k vyčerpání začínám myslet na blbosti. Třeba co když spadnu ??? Super, že mám ferraťák ale i tak poletím třeba i 10m dolu a otřískám se ty tyče po kterých lezu. Je to pro mě boj vyškrábat se nahoru.
Tam už mě čeká Hanka a vidím na ní, že ji mé tempo začíná dost vadit. Má totiž v plánu vyběhnout ještě i na vrchol Dachsteinu. Domlouváme se tedy, že se o to pokusí ač už je dost hodin. Já zatim dolezu nahoru a dáme sraz na horní stanici lanovky. Zatím co Hanka uhání nahoru  Já se láduji Tatrankou a z dobrých 10 minut odpočivám.
Další místa ač se nezdají už tak obtížná a hlavně ne tak kolmá. Přesto skrývají pár pro mě nepříjemných míst. Hlavně nástup na pilíř kde dostávám křeč do rukou je hodně fajn :-) Ač se sedlo pod Dachsteinem přibližuje stále je to nahoru pěkný kus. Někde zde mě dobíhá běžec !!! Ano běžec bez přilby, ferraťáku jen hůlky zastrčené za elastickým trikem si to kolem mne profičí zatím co já se cvakám kde to jde :-))) Asi nějaký "místní" se šel po práci proběhnout. Hanka mi pak říkala, že proběhl i kolem ní až nahoru na Dachstein.
Konečně jsem nahoře v sedle. Ještě vzdušnější traverzík po lávce a dolezám k chatě. Vypadám asi dost zničeně protože skupinka Čechu co už dopili kdoví kolikáté pivo mi říkají ať jdu s něma na lanovku.
Což o to i těch 19 eur bych momentálně asi obětoval :-) Jenže Hanka bojuje pod vrcholem Dachsteinu a nemá sebou telefon !!! Musím tedy počkat na smluveném místě. Po široké dálnci od rolby přecházím po ledovci. Poslední profi běžkaři zde obíhají kolečka aby zahý pelášili na poslední lanovku co odjíždí za pul hodiny.
Zachumlanej v bundě na horní stanici lanovku sleduji odjíždět poslední kabinku a čekám na Hanku. Ta to nahoru i dolu brala během (bez jištění) Tak asi po hodině se přiřítí.
Já mezitím nastudoval cestu a dal se trochu dokupy, abych nějak došel dolů. Jenže to netuším, že nás čeká sestup snad po Cečkové ferratě !!! No naštěstí jde jen o několik desítek metru, ale i tak je to pro mě boj. Mijíme nástup na na ferratu SkyWalk. Ta je z velké části převislá !!! /obtížnost E/ Na tu by mě nikdo nedostal říkám si. Zato Hanka má jasno, to musím někdy vylézt.
Poté už jdeme tak po A-B ferratce abychom sklesali až do údolí. Zde už po suťi klikatícím se chodničkem. Hanka nehorázně pospíchá, protože slunce mizí za obzorem a má strach, že nás v sestupu čeká ještě ferrata. To se naštěstí ukáže jako liché. Velkou vzpruhou je pro nás skutečnost, že nás chodníček dovede přímo k chatě Daschsteinsudwandhutte. Já už leknutý žízní se vrhám na pramínek vody... Poté už jen lehce za svitu čelovky dolu ke spodní stanici lanovky. Zde stavíme vedle auta stan a zaleháváme.

--------------->>>>
 Obtížnost berte s rezervou. Můj výkon byl do velké míry ovlivněn nedostatkem spánku. Nezkušenosti z ferratami a žalostnou fyzičkou (hlavně rukou)  Přesto jde o dlouhou feratu v obtížnosti D-E (Velmi těžká)

Turistická MAPA
Popis ferraty z orionsoft.cz  
Obrázek s body zobrazenými v mapě  
DATA - grafy z výstupu /nadmořská výška je +/- 100m hodně orientační!!!/
GPX soubor

3 komentáře:

  1. Bomba ferata, urcite to stalo za to!

    OdpovědětVymazat
  2. Ahoj jestli se libilo tak doporucuju Konigsjodlera :) jen nepodcen nastup je docela dlouhej i kdyz nevypada ;)

    OdpovědětVymazat
  3. Jste dobrý.Já to lezl s kámošem jako druhou ferratu(jen Annu) a měli jsme toho akorát.
    Ty zkušenosti.

    OdpovědětVymazat